check
מוזיאון ואוסף תולדות הרפואה | רשות הספריות

 

המדור להיסטוריה של הרפואה

המדור להיסטוריה של הרפואה נמצא בתוך הספרייה הרפואית. ראש היחידה הראשון היה פרופ' יהושע ליבוביץ (1895 – 1993).
כיהן במשך שנים כנשיא האקדמיה הבינלאומית להיסטוריה של הרפואה. תלמידו, פרופ' אמריטוס שמואל קוטק היה ראש היחידה השני בין השנים 1975 עד 2000 ומהווה עד היום הרוח החיה במדור ובמוזיאון. המדור מנוהל באופן שוטף על ידי איש סגל אקדמי בכיר מהפקולטה לרפואה, אחראי להוראה בתחום ההיסטוריה של הרפואה ואתיקה רפואית. 

 

המוזיאון להיסטוריה של הרפואה

בספריה ישנו מוזיאון להיסטוריה של הרפואה. ד"ר זיגפריד פלשקס היה מיוזמי המוזיאון אשר הועבר לספריה הרפואית באוניברסיטה העברית. במוזיאון ניתן למצוא פריטים שונים כגון מדליות- ex-libris ,תגיות לספרים, קמיעות, תצלומי כתבי-יד, תמונות, בולים הקשורים לרפואה ועוד. הספריה הרפואית ע"ש ברמן אמונה על התחזוקה וניהול המוזיאון. האוספים עוברים תהליך של דיגיטציה וניתן לצפות בהם באוספים הדיגיטאליים של הספריה הרפואית.

 

אוסף ספרות וספרות נדירה

האוסף בתחום ההיסטוריה של הרפואה כולל ספרים על תולדות הרפואה מהמאה ה-19 ספרים על תתי-מקצועות במדעי הרפואה ופקסימליות של ספרות נדירה מהמאה ה-13. כמו כן ישנו אוסף מרשים העוסק בכתבי הרמב"ם שהוענק על ידי ד"ר זוסמן מונטנר. האוסף מיוחד במינו בתחומו והוא מהחשובים במדינת ישראל.

אוסף הספרים והספרים נדירים  בקטלוג המקוון של הספרייה הרפואית.

 

תיאום פגישה להתייעצות ולגישה לספרים הנדירים:

mdlibinfo@savion.huji.ac.il

 

היסטוריה של הרפואה - אודות התערוכה

 שיעור ברפואה go and learn ביקור בתערוכה מציע חוויה בעולם הרפואה דרך בדיקה, אבחון, פרוגנוזה וחינוך הנהוגים מאז ועד היום. חוויה זו ניתן יהיה לחוש באמצעות מגוון פריטים שנתרמו למויזאון מעזבונות של רופאים ומתרומות ידועות ואנונימיות.

הבסיס המדעי להבנת מצבו הבריאותי של האדם התבסס על תיאוריית ארבע הליחות המיוחסות להיפוקרטס היווני בן המאה ה-5 לפנה"ס. הניתוח המודרני התפתח הודות להבנה טובה יותר של גוף האדם, שהחלה ביצירת המופת Fabrica שנכתבה על ידי וסליוס, פרופסור באוניברסיטת פדובה במאה ה-16. מחקר הפיזיולוגיה, המצאת המיקרוסקופ והתפתחות תיאוריית החיידקים הובילו למציאת תרופות למחלות מדבקות רבות. רופאים צבאיים מהמאה ה-18 שיפרו את הטיפול בטראומה, בהגשת עזרה ראשונה ובניתוחים. הרפואה המודרנית התקדמה עם המצאתם של טיפולים ביולוגיים חדשים, ההתפתחויות בכימיה, בגנטיקה ובמעבדנות רפואית. המאה ה-19 התאפיינה בהתמקצעות שבאה לידי ביטוי באחיות מיומנות יותר ובמאה ה-20 ברופאים מומחים.

התקדמות במדעי הרפואה מבוססת על הישגים מהדורות הקודמים. הבנת העבר ברפואה הינה בסיס להבנת העקרונות החשובים ברפואה לדורות של רופאים בעתיד.

המוזיאון פתוח בשעות פתיחת הספרייה.
לביקורים מודרכים נא לפנות מראש לשירותי קהל 
02-6758790